Turbosprężarka jest tym elementem w samochodzie, dzięki któremu możemy mówić o większej przyjemności z jazdy, o możliwości uzyskiwania większych osiągnięć. Nie jest to element niezbędny, aczkolwiek przecież znajduje się w bardzo wielu pojazdach.
W niektórych mamy do czynienia z fabrycznym zamontowaniem turbo, a w innych pojawiają się na skutek tego, że po prostu właściciel auta miał takie pragnienie. Turbosprężarki są tym elementem, który w teorii powinien działać bez zarzutu przez bardzo długi czas. Tak naprawdę jeśli kupujemy nowy samochód, to znajdująca się w nim turbosprężarka powinna nam służyć bez zarzutu, bez konieczności jej regeneracji do końca użytkowania samochodu. Tyle mówi teoria, ponieważ praktyka jest zupełnie odmienna. Istotne jest jednak to, aby ową konieczność dokonania regeneracji turbosprężarki lub jej naprawy odwlec w czasie jak najbardziej.
Regeneracja turbosprężarek
Tak naprawdę regeneracja turbin jest zagadnieniem, z którym stykamy się w naszej codzienności bardzo często. Jak podają wiarygodne statystyki, do polskich warsztatów każdego roku trafia około 420 tysięcy turbosprężarek wymagających owej regeneracji. To dużo, aczkolwiek owa regeneracja jest na pewno znacznie mniej kosztowna od ewentualnej konieczności wymiany turbo. Regeneracja turbo sprowadza się do rozebrania poszczególnych elementów, do ich dokładnego wyczyszczenia z różnych nalotów, nieczystości, starych smarów, olejów. Następnym etapem owej regeneracji jest toczenie elementów oraz ich dopasowywanie, aby nie było żadnych luzów, aby nie było żadnych nieszczelności. Po tym etapie można turbosprężarkę złożyć, zamontować w aucie, by następnie dokonać kontroli fachowości wykonanej pracy. Regeneracja jest znacznie mniej kosztowna niż naprawa turbin, aczkolwiek jeśli zwlekamy z oddaniem pojazdu do warsztatu mechanicznego, to czasem owa naprawa lub po prostu wymiana całej turbosprężarki jest jedynym rozsądnym i możliwym rozwiązaniem.
Aby uniknąć regeneracji
Aby nie była konieczna naprawa turbosprężarek, koniecznym jest zastosowanie się do pewnych określonych reguł związanych z prawidłową pracą oraz użytkowaniem tych elementów w samochodzie. Przede wszystkim musimy tutaj wskazać na konieczność używania tylko i wyłącznie wysokiej jakości olejów smarujących. Ich wysoka jakość gwarantuje żywotność. Poza tym oczywiście olej powinien być bezwzględnie wymieniany do ściśle określony czas. Przedłużanie terminu wymiany oleju nie jest oszczędnością, ale tak naprawdę jest to narażanie się na zwiększone koszty, co nie dla każdego użytkownika pojazdu jest takie oczywiste. Poza samym środkiem smarującym, bardzo istotnym elementem jest tutaj odpowiedni filtr powietrza oraz oleju. Ten element nie tylko powinien być wymieniany do określony czas, ale ponadto również bardzo istotnym elementem jest jego stała kontrola.
Turbosprężarka wymaga tego, aby ją właściwie użytkować. Tym samym po załączeniu silnika samochodu, nie należy go od razu wprowadzać na wysokie obroty, ponieważ to spowoduje uszkodzenia łopatek wirnika oraz innych elementów turbosprężarki na skutek tego, że środek smarujący nie dotarł jeszcze do wszystkich elementów.
Kiedy należy działać?
Jakie objawy powinny spowodować działania? Uszkodzona turbosprężarka zawsze daje pewne sygnały. Do tych najbardziej powszechnych na pewno można tutaj zaliczyć:
- charakterystyczny gwizd,
- – inne dziwne dźwięki wydobywające się z turbiny,
- – wyciek oleju,
- – niebieski lub czarny dym wydobywający się z układu wydechowego
Każdy taki objaw powinien nie tylko skłonić nas do udania się do warsztatu mechanicznego, ale powinno to nastąpić natychmiast. Tak naprawdę najbardziej bezpiecznie jest unieruchomić pojazd i przewieźć go na lawecie do owego warsztatu. Funkcjonowanie turbosprężarek bez zarzutu przez długi czas jest uzależnione w głównej mierze od jakości oleju, od filtrów jak również od naszego odpowiedniego postępowania. Tak naprawdę więc sama jakość materiału, z którego wykonana jest turbina nie ma tu większego znaczenia.