Turbosprężarki – kiedy warto je regenerować?

W ostatnich latach stosowanie turbosprężarek stało się bardzo popularne. Aktualnie turbosprężarki są powszechnie montowane na całym świecie w silnikach diesla i części benzynowych. Wbrew pozorom nie jest to skomplikowane urządzenie. Składa się z turbiny i sprężarki osadzonej na wspólnym wale. Jej celem jest zwiększenia mocy silnika. Jak sama nazwa wskazuję funkcją, którą spełnia jest sprężanie powietrza dostarczanego do cylindrów w silniku. Dzięki temu doprowadzona tam większa ilość paliwa i uwalnia się większej ilości energii w czasie spalania. Świat motoryzacji bez turbosprężarki nie mógłby funkcjonować. Układ turbodoładowany występuje dziś nie tylko w samochodach osobowych, ale nawet w lotnictwie i silnikach okrętowych.

Turbosprężarki – awaryjność

Turbosprężarki to urządzenia, które są dość podatne na awarie. Spełniając w pojeździe swoją funkcję, pracuje w wysokich temperaturach i na szybkich obrotach (ponad 100 000 obr/min). Oddziaływanie tych sił stale naraża turbosprężarkę na duże obciążenia. Podatność na usterki zwiększa także nieodpowiednia eksploatacja samochodu przez jego kierowcę. Uszkodzona turbosprężarka to charakterystyczne objawy, których wystąpienie powinno zwrócić naszą uwagę. Zwiększone zużycie oleju silnikowego i obniżona moc silnika, szarpanie w trakcie przyspieszania należą do takich symptomów. Niepokojące mogą być także metaliczne dźwięki – gwizd lub szum w czasie pracy. Kiedy natomiast zaobserwujemy wydobywający się czarny dym z wydechu. Czasem włącza się tryb awaryjny silnika –w czasie dodawania gazu . Istotne jest, aby nie odwlekać diagnozy i nie czekać do końca, ale jak najszybciej dokonać sprawdzenia turbosprężarki w serwisie. Naprawa turbosprężarek będzie w tej sytuacji konieczna.

Regeneracja turbosprężarek

Na szczęście, większość występujących awarii można wyeliminować. Najlepszym wyjściem jest regeneracja turbosprężarek. Z praktyki wynika, że regenerowane turbosprężarki mogą pracować bezproblemowo nawet przez kolejne setki tysięcy kilometrów. Oznacza to, że regeneracja turbin jest zdecydowanie warta rozważenia. Co najczęściej ulega awarii w tych urządzeniach? Najczęstszą usterką turbosprężarki jest rozszczelnienie wirnika. Mogą także zużyć się łożyska, zniszczyć wirniki. Czasami zapieka się układ zmiennej geometrii, czy też uszkodzeniu ulegają elementy przekazania napędu przy sterowaniu elektrycznym. Regeneracja turbosprężarek to zadanie, które warto powierzyć profesjonalistom. Naprawa turbosprężarek powinna rozpocząć się w pierwszej kolejności od analizy kondycji technicznej, w jakiej się aktualnie znajduje. To pozwoli określić dalsze czynności, jakie powinny składać się na naprawę turbin.

Regeneracja turbin – koszty

Regeneracja turbosprężarek znaczniej mniej obciąża portfele kierowców niż ich wymiana na nowe. Jednakże, aby okazało się to faktycznie korzystne dla naszego samochodu należy stosować wyłącznie oryginalne, nowe części, posiadające odpowiednie certyfikaty. Warto także korzystać z tego typu usług w serwisach, które posiadają profesjonalny sprzęt, dzięki któremu możliwa jest efektywna regeneracja turbin. Wymiana turbosprężarki to wysokie koszty, sięgające kilku tysięcy złotych. Tak naprawdę dla większości z nas jest to wydatek trudny do udźwignięcia. Regeneracja turbosprężarek natomiast to koszty, które zaczynają się od kilkuset złotych. Po wskazaniu przyczyn uszkodzeń i możliwości ich usunięcia, profesjonalny serwis oferuje odpowiedni zestaw montażowy, na który możemy sobie pozwolić cenowo.

Naprawa turbosprężarek – zapobieganie

Odpowiednia eksploatacja samochodu i troska o kondycję turbosprężarki jest ważna z dwóch powodów. Przede wszystkich przedłuża jej żywotność i wydłuża okres, w którym możemy cieszyć się jej bezawaryjność. To jednak nie wszystko. Troska o stan turbiny ułatwia ewentualną naprawę turbin. Im lepszy będzie ogólny stan turbosprężarki tym tańsza i szybsza stanie się późniejsza regeneracja turbin. W jaki sposób dbać o ten element? Wystarczy zachować kilka zasad. Korzystając na co dzień z samochodu, warto przed zgaszeniem silnika odczekać około minuty, utrzymując silnik na wolnych obrotach. Wówczas turbosprężarka wychłodzi się „na spokojnie”. Z kolei po uruchomieniu pojazdu i przez kilka początkowych kilometrów warto delikatnie dodawać gazu, dopóki silnik nie osiągnie odpowiedniej temperatury. Należy także bezwzględnie regularnie wymieniać olej silnikowy i filtr powietrza. Dobrze jest także systematycznie sprawdzać i wymieniać przewody olejowe turbosprężarki. Zdarzają się sytuacje, kiedy naprawa turbin okaże się niewystarczająca i trzeba będzie zainwestować w nowy element. Jednakże w większości przypadków bardzo dobrze sprawdza się regeneracja turbosprężarek przeprowadzona przez profesjonalny serwis.