Turbosprężarka, choć wielu osobom wydaje się dość skomplikowanym urządzeniem, w rzeczywistości wcale taka nie jest. Aby zrozumieć jak działa turbosprężarka w samochodzie, należy zrozumieć jaką funkcję pełni oraz przyjrzeć się jej konstrukcji.
Turbosprężarka to urządzenie, które zwiększa wydajność silnika przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa, dzięki wpompowaniu do cylindrów większej ilości powietrza. Napędzana jest wydalanymi przez silnik spaliny.
Turbosprężarka składa się z dwóch urządzeń, połączonych ze sobą jednym wałkiem.
Na jednym końcu wałka, umieszczona została napędzana spalinami silnika turbina (A-część gorąca ), natomiast na drugim końcu znajduje się wtłaczająca do układu dolotowego powietrze, sprężarka (B-część zimna).
Sprężarka (koło kompresji) umieszczona została w obudowie aluminiowej, a turbina (wirnik) obudowana została odpornym na wysokie temperatury żeliwem.
Koło kompresji dostarcza sprężone powietrze do silnika. Napędzane jest ono przez wirnik turbosprężarki – spaliny opuszczające silnik wpadają na wirnik i wprawiają go w ruch. Wraz z pierwszym obrotem turbiny, zaczyna obracać się koło kompresji zasysające powietrze z atmosfery i w postaci sprężonej – wtłacza je do układu dolotowego.
Sprężone powietrze ulega jednak mocnemu rozgrzaniu i aby zmniejszyć jego objętość, należy je schłodzić. Zmniejszenie objętości powietrza sprawia, że jeszcze większa jego ilość trafia do komory spalania. Chłodzenie sprężonego powietrza odbywa się chłodnicy powietrza (intercooler).
Warto dodać, że pierwsza turbosprężarka napędzana spalinami, została skonstruowana i opatentowana przez Szwajcara, Alfreda Büchi w 1905 roku. Urządzenie to posiada więc ponad stuletnią historię, choć dopiero teraz zaczyna zdobywać niesamowitą wręcz popularność nie tylko w silnikach wysokoprężnych ale również benzynowych.