Turbosprężarka – jak prawidłowo jej używać?

W Polsce wciągu miesiąca przez warsztaty samochodowe przewija się około 20 tysięcy turbosprężarek. Konieczność naprawy tego elementu to wątpliwa przyjemność, która na pewno prędzej czy później spotka każdego właściciela samochodu z turbodoładowaniem. Kiedy następuję moment w którym regeneracja jest niezbędna? Dlaczego warto zadbać o to aby była przeprowadzona profesjonalnie?

Profesjonalna regeneracja turbosprężarek

Dlaczego regeneracja turbosprężarek jest lepszym rozwiązaniem niż na przykład kupno nowych części? Cóż, nie od dziś wiadomo, że najwrażliwszą częścią ciała dorosłego człowieka jest portfel. Zakup nowej turbosprężarki generuje niebotyczne koszta – jest to od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Tymczasem może to być konkretnie przepłacona inwestycja jeśli w grę wchodziła regeneracja (regeneracja turbosprężarek to kilkukrotnie niższe koszta). Na rynku dostępne są również tak zwane ,,okazje” czyli tanie części, zazwyczaj produkowane w Azji – taki zakup może okazać się w ogólnym rozrachunku strzałem w kolano ponieważ osoba, która go dokonała za pewne w niedługim czasie zmuszona będzie znów odwiedzić warsztat. Tanie części to najczęściej nietrwałe części.

Dobrze przeprowadzona regeneracja turbosprężarek powinna być dokładnym, kompleksowym zabiegiem. Nie powinno to wyglądać w taki sposób, iż to klient dostarcza do warsztatu już wymontowaną część – stoi to na przeszkodzie postawieniu postawieniu diagnozy i odpowiedzi na pytanie ,,dlaczego turbosprężarka się zepsuła?”. To specjaliści w warsztacie powinni wymontować uszkodzony element. Specjalista rozbierając popsutą część będzie potrafił dociec w jaki sposób uległa zniszczeniu przez co będzie mógł wskazać powiązane z nią inne awarie lub po prostu dać właścicielowi samochodu kilka dobrych rad dotyczących prawidłowej eksploatacji pojazdu. Po naprawie fachowiec powinien poprawnie zamontować część, tak aby mieć pewność że na pewno kolejna awaria nie pojawi się ze względu na montaż.

Naprawa turbosprężarek w kilku krokach

Poprawnie przeprowadzona naprawa turbosprężarek powinna przebiegać schematycznie, wręcz podręcznikowo oraz z odpowiednią dokładnością. Profesjonalnie poprowadzone prace naprawcze powinny się przedstawiać w taki sposób:

Najpierw turbosprężarka powinna zostać poddana odpowiedniej analizie. Należy dokładnie sprawdzić czy wirnik turbiny wykazuje jakieś odstępstwa od normy w zakresie luzu osiowego i promieniowego. Należy również sprawdzić czy w obudowach turbosprężarki jest obecny olej.

Kolejnym krokiem jest rozkręcenie turbosprężarki na czynniki pierwsze i oczyszczenie poszczególnych części za pomocą specjalistycznych ultradźwiękowych myjek. Pomoże to w zlokalizowaniu uszkodzeń. Tak właśnie powinna być przeprowadzana poprawna naprawa turbosprężarek – daje to klientowi możliwość zapobieżenia w przyszłości przyczynom uszkodzeń. Po dokonaniu analizy uszkodzeń powinien nastąpić montaż nowych części. Bardzo istotnym jest aby części były oryginalne. Naprawa turbosprężarek nie będzie miała najmniejszego sensu jeśli na tym etapie użyje się słabych jakościowo elementów – klient, który dostał tak naprawioną część w niedługim czasie będzie zmuszony ponownie zawitać o warsztatu samochodowego. Taka doraźna pomoc na pewno mija się z celem.

Kolejnym ważnym elementem podejmowanych prac jest precyzyjne wyważenie i wirnika, a także doważenie całego układu wirującego. Przy tej czynności profesjonalny warsztat samochodowy powinien stworzyć za pomocą doważarki takie warunki jakie panują w prawdziwym silniku bo tylko tak można przygotować naprawianą część do normalnej eksploatacji. Ostatni etap to montaż. Jak już został tutaj wcześniej napisane – montażem powinien zająć się zawodowiec. Naprawa turbosprężarek to nie jest umiejętność, którą posiada każdy właściciel samochodu z turbodoładowaniem. Montaż zaś jest częścią naprawy i powinien zostać przeprowadzony przez fachowca.

Kiedy potrzebna jest regeneracja turbin?

Jak powstają uszkodzenia turbin? Z jakich powodów powinna być przeprowadzana regeneracja turbin? Często ,,winowajcą” jest zmęczenie termiczne. Korpusy turbin wykonuje się zazwyczaj z trwałych materiałów jak na przykład żeliwo. Pomimo dużej odporności tworzywa, korpusy często ulegają uszkodzeniu. Środowisko w którym pracują wiąże się z szybkimi zmianami temperatur, reakcjami z gazami wylotowymi, kontaktem z wodą i innymi cieczami, funkcjonowaniem w temperaturach powyżej 400°C. To wszystko skumulowane prowadzi do zmian naprężeń termicznych, a te generują uszkodzenia. Zniszczone w ten sposób korpusy tworzą sytuację w której konieczna jest regeneracja turbin. Tak jak każda czynność podejmowana przy pracy z turbosprężarkami tak i naprawa turbin powinna być wykonana przez fachowców.

Naprawa turbin – tylko w odpowiednich warunkach

Udając się do warsztatu z wadliwą turbosprężarką warto zorientować się czy w tym właśnie miejscu możliwa jest do przeprowadzenia fachowa naprawa turbin. Czynność tę oferuje wiele warsztatów lecz nie w każdym panują odpowiednie ku temu warunki. Naprawa turbin powinna być przeprowadzony w prawie laboratoryjnej przestrzeni. Turbina jest elementem, który eksploatowany jest w trudnym środowisku i fachowiec biorący się za naprawę musi mieć na to odpowiedni wzgląd.